Wat is juist? U of jij gebruiken in je (web)teksten. Deze vraag krijg ik vaker van klanten en zie ik ook regelmatig voorbijkomen in Facebookgroepen en op forums. Ik kan niet zeggen dat je ‘u’ of ‘jij’ moet gebruiken. Het blijft een keuze of jij u of jij wilt gebruiken in je communicatie. Wel raad ik je aan om een keuze te maken. Gebruik op je hele website alleen ‘u’ of ‘jij’ en wissel niet halverwege een tekst. Om de keuze te kunnen maken benoem ik in dit blogartikel een aantal dingen waar je over na kunt denken.
De doelgroep en u of jij kiezen
Het is goed om voor jezelf duidelijk te hebben wie jouw ideale klant of doelgroep is. Richt jij je op kinderen met je bedrijf en website? Dan zou ik al gauw voor ‘je’ en ‘jij’ kiezen. Kinderen en jongeren voelen zich niet aangesproken als ze ‘u’ lezen. Zelf heb ik onlangs een werkboek voor kinderen in de basisschoolleeftijd nagekeken en dan is het vanzelfsprekend dat er ‘je’ en ‘jij’ in staat.
Richt je je in je communicatie op de ouders van deze kinderen? Als het om diensten of producten voor je kind gaat wil je als ouder misschien wel met ‘je’ en ‘jij’ aangesproken worden. Ik ben zelf moeder en nog best jong, waardoor ik het wel fijn vind om met ‘je’ en ‘jij’ te worden aangesproken.
Is je doelgroep al wat ouder? Dan kan het zijn dat je sneller kiest voor ‘u’. Stel je maar eens voor dat je als jonger persoon rollators of trapliften moet verkopen aan 60-plussers. Je spreekt deze mensen al bijna automatisch aan met ‘u’, dus dat is dan ook het handigst om te gebruiken op je website.
Heb je een gemixte doelgroep, maar voornamelijk te maken met ouderen? Dan zou ik kiezen voor ‘u’. Ik denk bij zo’n gemixte doelgroep bijvoorbeeld aan de doelgroep van Valys. Dat is een taxidienst waarvan voornamelijk gebruik wordt gemaakt door ouderen en mensen met een beperking. Die mensen met een beperking kunnen vaak wel weer wat jonger zijn. Ook de thuiszorg kan bij mensen thuis komen die jonger zijn, maar komt meestal bij ouderen over de vloer. In hun communicatie zullen zij dan ook vaker voor ‘u’ kiezen.
Ondernemers
Richt jij je op andere ondernemers? Bedenk eens of je in een gesprek met deze ondernemers op een netwerkbijeenkomst ‘je’ zou zeggen of ‘u’. Bied jij iets aan waarmee je dicht bij de andere ondernemer staat of heb je een afstandelijke relatie met de ondernemer? Als coach spreek je elkaar al gauw aan met ‘je’, omdat je veel gesprekken hebt en vaak ook persoonlijke dingen te horen krijgt. Je komt eigenlijk al in een ‘je’-zone. Verkoop je alleen een bedrijfsauto en spreek je de klant daarna niet meer? Dan kun je ervoor kiezen om met ‘u’ te beginnen in je communicatie en later over te gaan op ‘je’ in een persoonlijk gesprek als de sfeer en de klant het toelaten.
Je dienst of product en u of jij kiezen
Het kan naast de doelgroep ook afhangen van je dienst. Je las hierboven al over kinderen en ouderen waarbij je al wat sneller de keuze maakt zoals bij rollators of juist bij speelgoed. Het kan ook goed zijn om te bedenken of je dienst of product duur is. Een dure auto of een nieuw huis is iets waar mensen al langer over nadenken en vaak ook langer voor oriënteren. In zo’n proces is het vaak fijner om te beginnen met ‘u’. In een persoonlijk gesprek kan altijd nog blijken dat de klanten aangesproken willen worden met ‘je’ en zullen ze dat zelf wel aangeven.
Ook bij je dienst of product is het goed te bedenken of je dicht bij je klant staat. Kappers zullen sneller ‘je’ zeggen, een juwelier misschien wel eerder ‘u’ als je daar komt voor trouwringen of een duur horloge.
Zeg jij zelf u of jij tegen je klanten?
Als je gebeld of gemaild wordt door potentiële klanten begin je vaak al automatisch met ‘je’ of misschien juist wel met ‘u’. Let er maar eens op wat jij doet als je de telefoon opneemt en je merkt dat iemand belt met vragen over jouw dienst of product. Begin je automatisch met ‘je’ en ‘jij’? Dan is het raar om als potentiële klant op de site ‘u’ te lezen. Het is dan net alsof ze jou niet meer spreken, terwijl wanneer ze jou spreken ze steeds met ‘je’ en ‘jij’ worden aangesproken. Omgekeerd kan het ook vreemd zijn wanneer je op je site ‘je’ en ‘jij’ gebruikt en aan de telefoon en in e-mail alleen maar ‘u’ gebruikt. Mensen kiezen misschien wel voor jou omdat ze zich aangesproken voelen door het gebruik van ‘je’ en ‘jij’ en schrikken dan als er alleen nog maar ‘u’ wordt gezegd en haken toch weer af.
Wil jij aangesproken worden met u of jij?
Wil jij zelf graag worden aangesproken met u of met jij? Stel je maar eens voor dat je je eigen dienst of product zou gaan kopen bij iemand anders. Je zoekt op internet naar de informatie en leest een tekst die gericht is aan jou als lezer. Zou je het zelf dan fijner vinden om met ‘u’ of met ‘je’ te worden aangesproken? Het is hierbij eigenlijk alsof je je verplaatst in je ideale klant en beleeft hoe hij of zij jou gaat vinden en jouw tekst gaat lezen. Merk je dat je zelf liever met ‘je’ wilt worden aangesproken? Dan kun je dit overwegen ook in je communicatie te gaan gebruiken.
Nog een paar tips
Blijf consequent
Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt is het handig om hier niet meer van af te wijken. Gebruik op je hele website alleen ‘u’ of ‘jij’. Van je homepagina tot je pagina met aanbod en je ‘over mij’-pagina en je contactpagina. Ook in je blogs blijf je consequent voor 1 vorm gaan.
Kijk bij het aanpassen goed naar werkwoorden bij u en jij
Schrijf je toch automatisch je tekst in de u-vorm terwijl je gekozen had voor ‘je’? Blijf dan eerst gewoon schrijven en pas je tekst later aan naar de je-vorm. Hierbij moet je wel goed kijken of je overal de werkwoorden goed aanpast. Vooral bij zinnen die in de vragende vorm staan is dit belangrijk, want bij ‘je’ komt er dan geen –t bij en bij ‘u’ wel. Denk maar eens aan:
1a. Hier kunt u onze informatiefolder aanvragen.
1b. Hier kun je onze informatiefolder aanvragen.
2a. Bent u nieuwsgierig naar meer?
2b. Ben je nieuwsgierig naar meer?
3a. Met onze nieuwsbrief blijft u op de hoogte.
3b. Met onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte.
U en jij ontwijken
Af en toe kun je er ook voor kiezen om zinnen zonder ‘u’ of ‘jij’ te gebruiken. Denk maar aan:
- Stuur ons een e-mail
- Neem contact met ons op
- Vraag meer informatie aan
In dit geval hoef je niet na te denken over ‘u’ of ‘jij’ zoals in: u kunt meer informatie aanvragen of je kunt hier contact met ons opnemen. Overigens raad ik je niet aan om dit op je hele website te doen, want hier wordt je tekst erg passief van. Dan kom je namelijk uit op zinnen als:
1a. Er wordt goed omgegaan met informatie.
2a. De tekst wordt per mail verstuurd. Dan kan er nog een en ander aan worden aangepast. Het is mogelijk meerdere teksten te sturen. Het kan zijn dat er enkele dagen overheen gaan voor de tekst terug is.
3a. Er wordt veel tijd genomen voor sessies en gesprekken. Het is mogelijk vaker te komen of eenmalig. Er wordt een vervolgafspraak gemaakt wanneer gewenst.
Deze zinnen en teksten kunnen actiever en spreken dan ook meer aan. Kijk maar eens:
1b. Met je informatie gaan we goed om.
2b. Je stuurt je teksten per mail. Een en ander pas ik dan nog aan. Je kunt meerdere teksten sturen. Er gaan soms enkele dagen overheen voor je de tekst terug hebt.
3b. Je krijgt alle tijd tijdens sessies en gesprekken. Je kunt vaker komen of eenmalig. Je mag een vervolgafspraak maken wanneer je dat wilt.
Samenvattend:
- Bedenk wie je doelgroep is
- Wat is de afstand tot je doelgroep?
- Hoe duur of luxe is je product of dienst
- Wat doe je zelf in de gesprekken en mails?
- Wat vind je zelf fijn?
- Wees consequent in al je teksten
- Let op de werkwoorden bij het aanpassen
- Pas op met het ontwijken van u en jij
Weet jij al of je u of jij gaat gebruiken? Heb je je keuze al gemaakt, maar wil je je teksten laten aanpassen van de ene naar de andere vorm? Ik kan je teksten van u naar jij of jij naar u aanpassen of je teksten voor je checken op fouten als je het zelf al hebt aangepast.
Dat van de juwelier ben ik volledig met je eens. Op onze site over trouwringen spreken wij de klant inderdaad aan met U. Het is goed om me daar bewust van te zijn want ik ben altijd geneigd om “je” te schrijven. Apart is dat maar ook weer logisch.