Foto gemaakt door Marco Sweering voor ING Bank n.v.,
Voor mijn serie blogs over toegankelijke communicatie en digitale toegankelijkheid ging ik in gesprek met verschillende professionals die zich bezighouden met een van deze onderwerpen. Deze keer lees je wat ik leerde van Bianca Prins, werkzaam als hoofd toegankelijkheid bij ING.
Bianca is rond 2010 bezig gegaan met toegankelijkheid toen er meer werd gedaan met werken met een beperking, vooral toen de participatiewet eraan zat te komen en veel meer mensen vanuit de Wajong aan het werk geholpen werden. In 2012 deed ze onderzoek naar het duurzaam inzetten van mensen met een beperking. Je leest er hier meer over.
Global head of accessibility
Als Global Head of Accessibility bij ING zorgt ze aan de ene kant dat medewerkers (met een beperking) hun werk goed kunnen doen. Bijvoorbeeld door aan te dringen dat toegankelijkheidsopties beschikbaar zijn. Aan de andere kant adviseert ze bij en begeleidt ze projecten waarbij nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld. Zo draagt ze eraan bij dat de producten en diensten van ING toegankelijk zijn. Zo’n project duurt jaren. Al in 2017 begonnen ze met een nieuwe pas waar een golvende inkeping in zit zodat mensen met een visuele beperking deze kunnen voelen. Zo vind je de pinpas sneller terug tussen al je andere pasjes in je portemonnee. Ook handig voor mensen die gewoon goed zien en hun pasje zo snel kunnen vinden, want deze pas komt voor iedereen beschikbaar, zodat iedereen hetzelfde model pas heeft.
Microsoft 365
“Wist je dat er in Microsoft 365 ook al heel wat toegankelijkheidsopties zitten?” vertelt Bianca mij. Op het werk gebruiken ze dit, maar de toegankelijkheidsopties staan niet altijd ingeschakeld. Als je weet dat Microsoft 365 deze opties heeft en je ziet dat je dit kunt gebruiken op het werk, klik je ze natuurlijk even aan. Dan kun je ze ineens niet gebruiken en moet je er toch om vragen. Door deze opties uit te schakelen werp je wel een extra drempel op. Ik herken het, want ik heb ook niet altijd zin om hulp te vragen.
Toegankelijkheid is zakelijk
Bianca vertelt dat ze toegankelijkheid belangrijk vindt omdat het gewoon onderdeel is van je dienstverlening. Ze zegt: “Toegankelijkheid is zakelijk”. Als je je doelgroep wilt bereiken, zorg dan dat je ook je hele doelgroep kunt bereiken. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit bleek dat toegankelijke websites of toegankelijke communicatie meer omzet opleverde, soms wel 30% meer. En van een website die niet gebruiksvriendelijk is verdwijnt zo’n 80% van de bezoekers al binnen de eerste minuut, als het niet de eerste 10 seconden is. Het is wel belangrijk dat mensen aan de slag gaan met toegankelijkheid wanneer ze dat zelf ook willen en de motivatie ervoor hebben. Als het alleen maar verplicht wordt willen mensen niet echt meewerken aan toegankelijkheid.
Internationaal
Bianca dacht dat ze al veel wist van toegankelijkheid tot ze in Amerika kwam in 2017. Daar zijn ze vaak al veel verder. Ook de wetgeving is in verschillende landen weer heel anders. Ze ziet dat in Amerika, Engeland, Australië, maar ook in Spanje al veel geregeld is op het gebied van toegankelijkheid. Niet alles kun je hier ook weer 1 op 1 hetzelfde doen, het heeft ook te maken met cultuurverschil.
In de EU komen er vanaf 28 juni 2025 richtlijnen en is er wetgeving waarin staat dat producten en diensten toegankelijk moeten zijn. Hierdoor wordt het makkelijker om een zaak te starten als een product of dienst niet toegankelijk is.
In Amerika lopen nu zelfs zaken omdat het metronetwerk niet toegankelijk is, want niet ieder metrostation heeft een lift. En dat is niet alleen belangrijk voor rolstoelers, maar ook heel prettig voor mensen die met een kinderwagen op pad zijn. Dit soort zaken kunnen we in de toekomst dus ook in Europa krijgen met de nieuwe regelgeving die eraan zit te komen.
Toekomst
Bianca hoopt dat in de toekomst toegankelijkheid bij bedrijven een echt onderdeel wordt, zoals er nu bij sommige grote Amerikaanse bedrijven al een hoofd toegankelijkheid of zelfs een executive toegankelijkheid is (of op zijn Engels Head Accessibility of Chief Accessibility Officer).
Kleine tip
Ik vraag ieder interview om een kleine, snelle of makkelijke tip waarmee je nu al aan toegankelijkheid kunt denken. Bianca geeft meerdere tips:
- Gebruik een goed leesbaar lettertype
- Gebruik goede contrasten
- Zorg dat je website goed te gebruiken is omdat de structuur logisch en op orde is
- Zet een onderschrift met omschrijving bij je foto als je niet weet hoe de alt-tekst werkt
- Ondertitel je video’s
0 reacties