Ondernemen bestaat uit heel veel meer dan alleen je eigen vak uitoefenen. Een van de dingen die bij het ondernemen komt kijken is netwerken. In dit blog vertel ik je mijn ervaringen met netwerken en geef ik je een aantal tips voor bij het netwerken.
Zelf vind ik netwerken spannend, maar aan de andere kant ook leuk. Omdat ik slechtziend ben kan het soms lastig zijn de locatie te vinden waar een netwerkbijeenkomst gehouden wordt. Eenmaal op locatie moet ik maar zien of ik de ingang kan vinden en bordjes kan ik vaak ook niet goed lezen. Het helpt als er iemand rondloopt waaraan ik de weg kan vragen of het ergens is waar ik al eens ben geweest, maar niet overal lopen mensen rond waaraan je de weg kunt vragen, dus het blijft soms zoeken. Door mijn slechtziendheid herken ik mensen ook niet altijd, terwijl ze mij wel zouden kunnen herkennen van bijvoorbeeld Facebookfoto’s of omdat we elkaar al eens eerder hebben ontmoet. Ik vind het dan altijd weer stom als ik mezelf voorstel aan iemand die ik dus eigenlijk al kende, maar het is ook onbeleefd als ik mezelf niet voorstel wanneer ik iemand nog niet ken.
Een van de leuke dingen aan netwerken is dat je mensen leert kennen en de mensen die je echt aardig of inspirerend vindt om je heen kunt verzamelen. Mensen waar je niks mee kunt hoef je ook niks mee te doen.
Offline en online netwerken
Je kunt op verschillende manieren netwerken. Zo kun je naar netwerkbijeenkomsten, workshops of events gaan. Je kunt een netwerkgesprek hebben met iemand, bijvoorbeeld met een kop koffie of een lunch, maar ook via Skype of een ander videobelsysteem. Ook online kun je netwerken, zoals via social media, bijvoorbeeld door in groepen op berichten te reageren en mensen uit te nodigen op LinkedIn en Facebook. Als je iemand nog beter wilt leren kennen kun je een berichtje sturen via de chatfunctie en als je een klik hebt misschien zelfs een keer offline afspreken voor een netwerkgesprek. Ook andersom kan dit werken, mensen die je op een netwerkbijeenkomst hebt leren kennen kun je online toevoegen aan je netwerk.
Strooien of een klik maken
Ga met de juiste intentie naar een netwerkbijeenkomst. Als je er alleen maar komt om jouw product of dienst aan te prijzen en met visitekaartjes te strooien onthouden mensen alleen maar dat jij even een visitekaartje kwam afgeven. Of ze onthouden je helemaal niet. Ik heb visitekaartjes liggen van mensen waarbij ik geen idee meer heb wie ze zijn, omdat ze destijds verder niet heel veel hebben verteld over zichzelf. Als je naar de bijeenkomst gaat met een open houding en om nieuwe mensen te ontmoeten en te leren kennen, heb je ook een leuker gesprek met mensen. Praat met elkaar, toon interesse in elkaar en misschien onthouden jullie elkaar dan ook wel beter. Als jij of iemand uit jouw netwerk dan iemand nodig heeft voor een website, dan denk jij waarschijnlijk eerder aan die websitebouwer die je hebt ontmoet tijdens een leuke netwerkborrel en je een leuk gesprek mee hebt gehad dan aan iemand die jou alleen gauw een visitekaartje gaf tijdens zijn rondje over de netwerkvloer.
Ik heb weleens ergens een vergelijking gelezen tussen daten en netwerken. Je vraagt iemand ook niet meteen ten huwelijk als je hem of haar voor het eerst spreekt. Zo werkt het ook bij netwerken. Je zegt niet meteen: ‘Wil je dit van mij kopen?’. Je wilt elkaar eerst leren kennen en als je elkaar dan leuk vindt en vertrouwt komt op gegeven moment het moment dat je met elkaar wilt trouwen of met elkaar in zee wilt gaan als ondernemers.
Kies wat bij jou past
Wil je zeker weten dat je mensen ontmoet waar je ook leuke gesprekken mee kunt voeren? Bekijk dan goed wat voor bijeenkomsten of workshops jij leuk vindt om heen te gaan. Zelf houd ik niet zo van grote events met veel mannen in pak en grote mensenmassa’s. Maar misschien vind jij het wel heel leuk om naar zo’n groot event te gaan en veel mensen te spreken en trek jij je niks aan van de drukte. En ben jij een ochtendmens? Dan zijn er vaak wel bijeenkomsten te vinden die ’s ochtends gehouden worden en wanneer jij meer van een borrel bent kun je ook aan het eind van de middag of in de avond nog wel naar een netwerkbijeenkomst. Wil je alleen maar met mensen in gesprek gaan of houd je ook wel van een workshop of presentatie? Het kan allemaal. Als je naar een workshop over een bepaald onderwerp gaat dat jij leuk vindt weet je ook vaak zeker dat er meer mensen komen die geïnteresseerd zijn in dat onderwerp en waar je een klik mee kunt hebben.
Online groepen
Online kun je ervoor kiezen om in een groep op Facebook of LinkedIn te gaan en daar op berichten te reageren. Er zijn heel veel groepen, van algemene groepen voor ondernemers en bedrijven tot groepen voor lokale ondernemers en groepen voor ondernemende vrouwen en onderneemsters die ook moeder zijn. Op LinkedIn en ook op Facebook heb je ook veel groepen rond een bepaald vakgebied, zoals tekstschrijvers of redacteuren en correctoren of rond een bepaald onderwerp zoals online marketing of boekhoudvragen. Je kunt ook zelf een groep starten rond een bepaald onderwerp dat bij jouw bedrijf past.
Let wel op wanneer je lid wordt van een groep of er groepsregels zijn. In sommige groepen mag je geen reclame maken voor je eigen bedrijf en in andere groepen zijn er speciale dagen met een post waaronder jij iets mag promoten. Wanneer je geen reclame mag maken voor je eigen bedrijf kun je wel door je kennis te delen of te reageren op vragen over jouw vakgebied laten zien dat jij ergens veel over weet en mensen verder kan helpen.
Zelf heb ik in verschillende Facebookgroepen al leuke ondernemers leren kennen waarmee ik een samenwerking ben gestart.
Tips:
- Ga met een open houding naar bijeenkomsten om mensen te ontmoeten en te leren kennen en niet om alleen visitekaartjes te strooien
- Ga naar bijeenkomsten waar jij echt interesse in hebt of die bij jou passen
- Nodig mensen die je interessant vond op een bijeenkomst later ook uit op LinkedIn of Facebook of zoek hun zakelijke Facebookpagina op
- Ga als jezelf naar een bijeenkomst, maar niet in een joggingbroek en slobbertrui
- Houd je meer van 1-op-1-contact? Spreek dan eens met iemand af met een kop koffie of een lunch
- Kijk ook naar groepen op LinkedIn en Facebook waarin mensen zitten met dezelfde interesse als jij hebt, hier heb je vaak meer aan dan de algemene ondernemersgroepen
Heb je nu zin om eens een kop koffie met mij te drinken en kennis te maken? Via e-mail kunnen we een afspraak maken, via Skype of op een leuke locatie. Mail me op info@woordprikkels.nl.
0 reacties