Ondernemen is ook doelen stellen en plannen maken. Dat begint vaak al met een ondernemingsplan, maar zelfs jaarplannen, kwartaalplannen, lanceerplannen en contentplannen kunnen handig zijn. Ik zal in dit blogartikel vertellen wat ik zoal heb gedaan met verschillende plannen en hopelijk kan ik jou ook wat tips en inspiratie geven voor jouw plannen en doelen.
Ondernemingsplan
Een ondernemingsplan is een plan waarin je de formele gegevens, doelen en plannen voor je bedrijf uitwerkt. Het wordt ook wel een businessplan genoemd. Je beschrijft hierin vaak de stappen die je gaat doorlopen bij het starten van je bedrijf en hoe je aan klanten denkt te komen.
Toen ik het plan had om voor mezelf te beginnen kreeg ik ondersteuning vanuit UWV, omda tik een wajong-uitkering heb. Zo kwam ik bij een ondernemerscoach terecht die samen met zijn collega ook een training gaf aan startende ondernemers. Tijdens deze training maakten we onze ondernemingsplannen stap voor stap. Dit was voor mij een hele fijne manier, want een ondernemingsplan maken klinkt als iets groots, maar juist door het stap voor stap te doen kreeg ik dit goed voor elkaar.
Tijdens de training die ik volgde gebruikten we het boek ik werk voor mezelf van Wim Korsten. In het boek worden verschillende onderdelen behandeld: jezelf, de markt, geld, organisatie en formaliteiten. Bij het boek kun je ook documenten downloaden om het plan en het financiële plan in te maken. Het werkt heel prettig om deze documenten in te vullen, zodat je al een structuur hebt staan waarin je aan de slag kunt. In het ondernemingsplan komen de onderdelen weer terug als over de ondernemer, het bedrijf, de markt en de financiën. Van bedrijf tot bedrijf zal verschillen hoe uitgebreid elk onderdeel wordt. Als je net start als tekstschrijver zijn de kosten en investeringen laag en zal je financiële deel wat simpeler uitvallen dan bij een restaurant dat een pand nodig heeft, maar ook personeel en inkoop.
Je krijgt door zo’n ondernemingsplan heel inzichtelijk wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een eigen bedrijf. Ik vond eht ook erg leuk om tijdens de training de plannen van andere ondernemers te horen, je ziet dan echt wat er komt kijken bij een heel ander soort bedrijf. Het leukste stuk van het ondernemingsplan vond ik het stuk ‘goekomstvisie’ dat in het eerste deel, over de ondernemer, terugkomt. Hierin beschrijf je een werkdag uit de toekomst. Zo bepaal je voor jezelf waar je op dat moment wilt staan, zonder even weer stil te staan bij alle dingen die nog geregeld moeten worden. Je weet dan ook weer even waarvoor je alles doet en je ziet waar je heen gaat werken de komende jaren.
Zelf maakte ik mijn ondernemingsplan in het najaar van 2015. Inmiddels schijnt er al een nieuwe druk van het boek te zijn sinds 2018. Je kunt het boek hier op Bol.com vinden.
Jaarplan
Een jaarplan is een plan waarin de doelen voor het komende jaar staan. Vaak staat er ook per doel een aantal actiepunten in. Je kunt dit zo uitgebreid maken als je zelf wilt, van een lijst met doelen en actiepunten tot een groot plan met getallen, marketingplannen en namen van mensen en bedrijven waarmee je kunt samenwerken. Je kunt in dit jaarplan ook alvast je doelen over kwartalen verdelen of je vrije tijd noteren.
Kwartaalplan, maandplan en weekplan
Vanuit een jaarplan kun je je doelen kleiner maken en ze verdelen over kwartalen en vanuit een kwartaalplan ook weer kleiner per maand of zelfs week kijken wat je van je doelen kunt gaan doen. Zo kun je je actiepunten in kleine stappen uitvoeren per week.
Zelf werk ik in mijn jaarplan al het eerste kwartaal uit, zo kan ik in hetzelfde document mijn jaardoelen weer opzoeken en zien wat ik aan marketing wil doen. Ik schrijf 3 grote doelen op per kwartaal en verdeel daaronder per maand de actiepunten die bij deze grote doelen horen. Ik probeer op 3 tot 4 actiepunten per maand te komen en kijk dan wat ik van die actiepunten per week al kan doen. Soms is een actiepunt ‘content delen rond tekstcorrectie’ en deel ik elke week wat berichten op Facebook en LinkedIn en in mijn blog en nieuwsbrief, dus keert zo’n actiepunt van de hele maand elke week terug. Maar er zijn ook actiepunten die in 1 week kunnen worden uitgevoerd.
Per week probeer ik ook 3 doelen te stellen. Dat kunnen naast mijn actiepunten uit mijn kwartaalplan ook kleine klussen zijn zoals ‘boekhouding verzamelen en naar boekhoudster sturen’ of ‘proefteksten lezen en offerte maken’. Bij mijn weekdoelen komen dus ook gauw dingen die tussendoor op mijn pad komen.
Lanceerplan
Een lanceerplan hoort bij een lancering. Een lancering kun je doen rond een nieuw aanbod, maar ook rond een bestaand aanbod dat je opnieuw onder de aandacht wilt brengen. Je gaat dan in een bepaalde periode meer aandacht besteden aan een onderwerp rond het aanbod en daarna je aanbieding doen met bijvoorbeeld korting of bonussen, maar ook het aanbod alleen al kun je onder de aandacht brengen door er in die periode extra aandacht op te vestigen.
Ik heb van Rimke de Groot van Ik help jou online geleerd hoe je een lanceerplan maakt. Ze geeft verschillende trainingen over dit onderwerp. Zo heeft ze een uitgebreide training waarin je allerlei manieren van lanceren leert, maar geeft ze ook een paar keer per jaar een vijfdaagse bootcamp. Ook heeft ze een goedkopere kleine training over het lanceerplan. Hierin leer je alle stappen van het lanceerplan. Ik vind het fijnd at in deze training stap voor stap uitgelegd wordt hoe je een lancering kunt doen. Het is makkelijk te begrijpen en in de Facebookgroep bij deze training kun je ook vragen stellen en zien hoe anderen hun lancering aanpakken. Je vindt hier meer informatie over de training Lanceer Succes Plan.
Ik maak aan de hand van mijn lanceerplan ook mijn contentplan. Je maakt bij een lanceerplan namelijk ook je plan met onderwerpen die je gaat behandelen en bedenkt wat je zoal gaat delen op social media en in blogs en nieuwsbrieven.
Contentplan
Een contentplan is een planning voor je content. Content is eigenlijk alle inhoud die je op social media en je website plaatst, maar ook je nieuwsbrief valt onder content. Je contentplan kan een planning zijn waarin je al je content opneemt, van blogs en nieuwsbrief tot content voor social media. Soms wordt ook over een marketingplan gesproken. In een marketingplan wordt vaak ook een budget voor advertenties opgenomen, waar je in een contentplan vaak alleen je ‘gratis’ content beschrijft.
Zelf houd ik een contentplan bij voor de berichten die ik op social media wil plaatsen. Soms beschrijf ik alleen de onderwerpen die ik in een bepaalde periode wil behandelen, zoals taaltips en taalvragen, maar soms werk ik al meer berichten uit voor een paar weken.
Lees hier ook mijn blog met tips voor het maken van een contentplan.
Blogplan
Je kunt ook een apart blogplan maken, los van je contentplan. In een blogplanning bepaal je alleen wanneer je blogs schrijft en eventueel welke onderwerpen je wanneer gaat behandelen. Ik beschrijf vaak in mijn contentplan voor social media wel wanneer ik blogs online wil hebben en ze dan ook deel op social media, maar in mijn blogplan zie ik snel en overzichtelijk op welke volgorde ik onderwerpen behandel. Meestal zijn er bepaalde momenten in het jaar dat ik een thema wil uitlichten, zo heb ik al eens contentinspiratie voor de feestdagen geschreven en ook contentinspiratie voor de zomer, deze kwamen dan ook online aan het begin van de zomer of een maand voor de feestdagen. Ook bij een elkaar opvolgende serie blogs zie je zo snel of de volgorde klopt en kun je snel onderwerpen omwisselen.
Tips voor het stellen van doelen en het maken van plannen
- Weet wanneer je weinig tijd hebt en houd daar rekening mee in je planning.
- Verdeel je doelen over het jaar, probeer niet alles in 1 keer voor elkaar te krijgen.
- Maak je doelen kleiner, hang bijvoorbeeld onder een groot doel meerdere kleine doelen of actiepunten.
- Maak doelen meetbaar, denk aan: 1500 euro omzet, 10 klanten in een kwartaal, 100 inschrijvingen voor een challenge, 500 fans op Facebook, 3 berichten op social media per week, elke maand een blog. Deze getallen houden je ook scherp.
- Vier je successen: kijk elke week, maand, elk kwartaal en aan het eind van een jaar terug en zie wat er allemaal al wel gelukt is. We kunnen vaak in de negatieve dingen blijven hangen, de dingen die niet gelukt zijn en de afwijzingen, maar er zijn vaak ook heel veel dingen wel gelukt en goed gegaan.
- Stel niet te comfortabele doelen, maar daag jezelf uit. Je kunt een omzetdoel stellen dat gelijk is aan afgelopen jaar en wat makkelijk te halen is of een omzetdoel waar je net even iets meer je best voor moet doen. Daag jezelf uit en doe ook dingen die buiten je comfortzone liggen.
- Probeer spannende dingen meteen te doen. Als je iets hebt overwonnen in januari, kun je daarna nog meer spannende dingen proberen of eerst comfortabel worden met je eerste uitdaging.
En wat is jouw nummer 1 tip over doelen stellen en plannen maken? Ik lees ze graag in een reactie hieronder!
0 reacties