Content vooruit schrijven, doen of niet?

door | 14-02-2020 | 2 reacties

Tekst Content vooruit schrijven met foto Marrit

Als ondernemer heb je soms drukke periodes waarin je veel klanten hebt en helpt en dan weer rustige periodes waarin je weinig klanten hebt om te helpen. Je kunt in drukke periodes gauw de online marketing laten voor wat het is, je laat minder van je horen en er verschijnen ineens weinig berichten en blogs van jou. In rustige tijden heb je dan ineens weer veel tijd en plaats je veel berichten en blogs. Maar is dat wel zo’n handige manier van werken aan je online marketing? In dit blog vertel ik je waarom blogs en berichten vooruit schrijven handig kan zijn.

Radiostilte

In drukke periodes minder aan je online marketing werken is niet goed voor je zichtbaarheid. Mensen denken niet meer aan je als ze je niet regelmatig voorbij zien komen. Ik merk het zelf ook, als ik opeens weer een berichtje van iemand zie waar ik al maanden niks van heb gezien. Ik vraag me soms af wie het ook alweer is en waarom ik dat bedrijf volg op social media. Hetzelfde geldt voor blogs of een nieuwsbrief. Als je na maanden van stilte weer een nieuwsbrief krijgt, weet je soms niet meer wanneer en waarom je je daarvoor hebt ingeschreven. Soms kies ik op zo’n moment ervoor om me uit te schrijven voor de nieuwsbrief of de pagina niet meer te volgen op Facebook.

Was je radiostilte bewust, of kwam het doordat je ziek was of er iets anders onverwachts gebeurde waardoor je niet meer online kon komen? In sommige gevallen kun je nog wel iets laten weten. Zo wist ik van tevoren dat ik met zwangerschapsverlof ging en kon ik dat aankondigen. Maar als je opeens te horen krijgt dat je een ziekte hebt en daar zo van geschrokken bent en je even terugtrekt, is het niet gek dat je dat niet laat weten aan de rest van de wereld. Het is wel fijn om dan na je radiostilte te vertellen waardoor het kwam. Mensen begrijpen het vaak uiteindelijk wel en de mensen die jou niet begrijpen zijn misschien ook niet je ideale klant.

Nadelen van radiostilte:

  • Mensen vergeten waarom ze jou volgen of vergeten wat je doet en wie je bent
  • Mensen denken minder snel aan jou als ze iemand zoeken met jouw aanbod (zoeken ze een boekhouder, dan denken ze het eerst aan de boekhouder die ze regelmatig online voorbij zien komen)
  • Mensen zien als ze op je blog of social media komen berichten met oude data staan en weten niet of jij nog wel doet wat je deed

Vooruit schrijven

In plaats van helemaal afwezig te zijn op social media en je nieuwsbrief en blogs stil te leggen, kun je ook berichten en blogs vooruit schrijven en eventueel al inplannen. Zo blijf je zichtbaar en weten mensen waarvoor ze bij je terecht kunnen. Ik geef je nu enkele stappen om het vooruit schrijven van content makkelijker te maken.

Zorg voor een contentplan

Ik schreef al eerder over een contentplan en hoe je dat eenvoudig kunt maken. Het gaat er bij een contentplan vooral om dat je regelmaat aanbrengt in je content. Bijvoorbeeld 1 keer per maand bloggen en drie keer per week iets op social media plaatsen. Als je dit voor jezelf duidelijk hebt en ook van jezelf weet wanneer er drukke periodes en rustige periodes zijn, kun je in de rustige periodes content maken voor in de drukke periodes.

Zorg voor onderwerpen waar je over kunt schrijven

In je contentplan kun je al onderwerpen noteren waar je aandacht aan wilt besteden. Wanneer je dat nog niet in een plan hebt gegoten, kun je eerst een onderwerpenlijst maken waar je zoal aandacht aan kunt besteden. Voor een onderwerpenlijst kun je eerst gaan brainstormen. Schrijf bijvoorbeeld op een groot vel papier de hoofdonderwerpen die bij je bedrijf horen. Ik zal mijzelf als voorbeeld gebruiken.

Hoofdonderwerpen:

  • Taaltips
  • Tips over schrijven voor ondernemers
  • Overige dingen die bij het ondernemen komen kijken

Als je hoofdonderwerpen hebt kun je eventueel al deelonderwerpen noteren. Weer even een kort voorbeeldje:

Taaltips

Schrijftips voor ondernemers

Zaken rondom ondernemen

Zo kom jij vast ook bij elk hoofdonderwerp tot meer onderwerpen. Je zou ook als hoofdcategorie recepten kunnen hebben of bezienswaardigheden in de omgeving. Een onderwerpenlijst is niet alleen handig voor blogs, maar ook voor in je nieuwsbrief en op social media. Je onderwerpen kun je overal weer kleiner of groter gebruiken.

Maak tijd om te schrijven

Als je een maal een plan en een lijst met onderwerpen hebt kun je gaan schrijven. Zorg dat je, bijvoorbeeld in je rustige periode, tijd inplant om te schrijven. Soms kun je ook tijd batchen, zoals ze dat noemen. Als je aan content batchen doet schrijf je op een dag of dagdeel meerdere blogs achter elkaar of meerdere nieuwsbrieven, meerdere Facebookberichten, et cetera. Je kunt ook als plan hebben om elke maand een blog te plaatsen en delen, maar in de winter tijd hebben om te schrijven, dus dan kun je in de winter elke week of elke 2 weken een blog schrijven en deze inplannen, zodat er elke maand een blog online komt. Het maakt niet uit hoe je het doet, als het maar werkt voor jou en je er zelf tevreden over bent.

Inplannen

Hoe je blogs inplant in WordPress lees je in dit blog van Margriet van Buro Rader. Ook op social media kun je berichten inplannen en van zelfs je nieuwsbrieven kun je de verzenddatum al van tevoren kiezen. Maak hier vooral gebruik van als dit jou goed uitkomt.

Voordelen van content vooruit schrijven

  • Je blijft zichtbaar, ook in drukke periodes of als je afwezig bent
  • Mensen weten dat jij er bent en kunnen potentiële klanten naar je doorverwijzen
  • Je website en social media blijft actueel
  • Je kunt onverwachts ziek worden, want je hebt een periode vooruit gewerkt
  • Je kunt je teksten nog laten checken door een tweede lezer, want daar is voldoende tijd voor. Denk maar aan een tekstcorrector of eindredacteur die de spelling en grammatica checkt.

Wil je een keer sparren over het vooruit schrijven van je content? Je kunt bij mij terecht voor een brainstormsessie waarin we samen kijken naar jouw onderwerpen. Ik denk graag met je mee als je er zelf niet uitkomt. Stuur een e-mail naar info@woordprikkels.nl en we plannen een afsrpaak in!

Ps. De eerste versie van deze blog schreef ik zelf al in het voorjaar van 2019. Als je het dan toch over vooruit schrijven hebt. 😉

​Tekst- en toegankelijkheidstips in je mailbox

​Wil je weten wanneer er een nieuwe blog online staat en tips over toegankelijke content in je mailbox? Schrijf je dan hieronder in voor mijn tekst- en toegankelijkheidstips.

2 Reacties

  1. Karine

    Dat is pas vooruit plannen Marrit. Ik doe pogingen, soms enkel een titel, maar er komt wel wat uit.

    Antwoord
    • Marrit Postma

      Ik had alleen een groot deel van de tekst al staan vorig voorjaar. Ik heb hem vanmorgen pas geplaatst. 😉 Het is altijd goed om beginnetjes, titels of onderwerpen te hebben liggen waar je later nog iets mee kunt doen.

      Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. Woordprikkels - Een handige blog tip | Buro RaDer - […] verscheen haar blog over het wel of niet vooruit schrijven van content voor websites. Een heel helder blog, waar…
  2. Woordprikkels - Een handige blog tip - […] verscheen haar blog over het wel of niet vooruit schrijven van content voor websites. Een heel helder blog, waar…

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *