Laat je zien!

door | 10-09-2019 | 0 Reacties

Elise Prag van PragtPlaatjes met camera

Dit is een gastblog geschreven door Elise Pragt van PragtPlaatjes Fotografie.

Je bent ondernemer en je wilt maar één ding: opvallen tussen al die andere professionals.
Als vakexpert weet jij welke capaciteiten jou uniek maken.
Je kunt dat ook prima verwoorden in tekst, alleen de perfecte beelden ontbreken nog om jouw boodschap nóg krachtiger neer te zetten.

Met heldere en persoonlijke foto’s help ik ondernemers aan een sterke identiteit waardoor men in één oogopslag ziet wie jij bent en waar je voor staat. Mijn eerste slogan op mijn website is: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden”, het is een cliché maar wel waar!

HET GEZICHT ACHTER JE BEDRIJF

Bezoekers lezen de content op je website maar willen graag óók het gezicht achter het bedrijf zien want juist dat persoonlijke, dát schept vertrouwen. Vertrouwen moet je kweken, dat groeit naarmate je jezelf vaker online laat zien. Jij bent uniek in wie je bent en dat is nou net het allerbelangrijkste in hoe jij je kunt onderscheiden.

Bedrijfsfoto’s helpen dus enorm mee aan de zichtbaarheid van een bedrijf. Zorg er dan ook voor dat de uitstraling van je foto’s even goed moet zijn als je werk. Je wilt namelijk als professional geloofwaardig overkomen.

DO’S & DONT’S

DO’S:

  • Overweeg eens om een serie foto’s te laten maken voor een eigen beeldbank. Voor iedere post op social media, eigen site of voor drukwerk zoals een flyer, banner, magazine etc.. heb je dan de juiste foto paraat
  • Denk eens aan actiefoto’s bij een presentatie, foto’s van jou aan het werk, een mooi portret in de natuur of sfeervolle detailfoto’s
  • Strakke headerfoto’s
  • Let op harmonie tussen tekst en beeld

DONT’S:

  • Vermijd zoveel mogelijk stockfoto’s (standaard foto’s van internet). Deze foto’s zeggen niks over jou en scheppen afstand tot de bezoeker
  • Vermijd vakantiefoto’s of selfies, deze foto’s hebben vaak geen connectie met je bedrijf. In deze foto’s zie je vaak storende elementen zoals bijvoorbeeld reclameborden, buitenlandse huizen, mensen die bier drinken etc.
  • Doe je niet anders voor dan wie je bent, blijf jezelf!

OVER BRANDING

Je wilt als ondernemer graag succes behalen door meer leads te genereren. Om dat succes te krijgen zul je weloverwogen en met een goed plan voor de content en het beeldmateriaal te werk moeten gaan. We komen van een Plan naar een Plaatje.

Wie ben je?

Wie ben jij? Wat wil je uitstralen? Welke unieke waarden heb je? Waarmee onderscheid je je? Dit speelt een belangrijke rol om uiteindelijk het vertrouwen te winnen van jouw toekomstige klant.

Wie is je klant?

Maar ook komt de doelgroep aan de orde: wie zijn mijn klanten? Hoe wil jij jezelf aan je toekomstige klant laten zien? Wat is daarbij belangrijk?

Als je dit in beeld kan vangen, dan wordt dit ook wel branding genoemd en dat betekent dat je jezelf als merk moet gaan zien waarmee jij je onderscheidt van je concurrenten.

GEVOEL & EMOTIE

Waarom beelden zo belangrijk zijn op je website en social media?
Onbewust kijken mensen eerder naar beelden. Je oog pakt vaak eerst het beeld en daarna pas de tekst.
Een foto waarin de essentie goed wordt weergegeven komt veel eerder bij je binnen dan tekst. Dat komt doordat dit via de emotie, je gevoel gaat. Alles wat via het hart stroomt komt sneller binnen dan via de ratio. Daarom zijn beelden zo belangrijk.

Als een foto triggert, dan triggert ook de tekst. Met foto’s die raken zullen mensen langer op je pagina blijven. En je wilt graag die aandacht vasthouden. Zonder beeldmateriaal of met slecht gekozen foto’s haken mensen sneller af.

WELKE FOTOSHOOT? DE MOGELIJKHEDEN OP EEN RIJ:

Profielfoto: In een profielfoto zie je alleen je hoofd en het bovenste deel van je schouders tegen een neutrale achtergrond. Je laat vooral goed je ogen en je uitstraling zien omdat dit vaak het allereerste is wat men te zien krijgt van jou. Dát is het allerbelangrijkste in deze foto.
Die eerste indruk kun je maar één keer achterlaten en is daarom o zo belangrijk. Een profielfoto zet je in voor o.a. social media zoals Linkedin, Twitter, Facebook of Instagram.  Maar ook een sprekende foto voor je cv.

Portretfoto: In een mooi portret laat je veel meer van jezelf zien. Ook de omgeving en dus de achtergrond in de foto speelt dan een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan jezelf in je eigen werkomgeving, actiefoto’s bij een presentatie of bijvoorbeeld een mooi portret in de natuur, etc. Je neemt de kijker dan als het ware mee in jouw wereld, het vertelt meer over jou, wie je bent en waar je voor staat.

Websitefotografie: hierbij maken we tal van foto’s voor meerdere pagina’s op je website. We gaan dieper in op het concept. Vragen komen aan de orde zoals wat jij wilt uitstralen en wat past bij jou als “merk”.
De kracht van websitefotografie zit hem in een consistent ritme van unieke beelden die passen bij jou, wat jij wilt uitstralen en waar je voor staat.

Gevaar van stockfoto’s: deze foto’s worden ook vaak ingezet in combinatie met eigen foto’s. Als tussen deze foto’s geen verbinding is of het zijn foto’s die op zeer uiteenlopende manieren zijn geschoten dan wordt het al snel een ratjetoe. De connectie tussen de verschillende content op je website (zowel beeld als tekst) is dan gauw zoek.

Goede en persoonlijke foto’s helpen dus mee aan jouw branding en mensen zullen daardoor eerder contact met je gaan opnemen.

OVER ELISE:

Mijn naam is Elise Pragt en ik help jou aan foto’s die raken. Als fotograaf laat ik mij leiden door mijn gevoel en weet van nature emotie in een beeld vast te leggen.

Mijn roots liggen in de grafische vormgeving en de dans. Beide expertises kan ik goed gebruiken voor mijn fotografie. Ik ben een kijker en zie vaak de kleinste details die net dat verschil kunnen maken. Dáárin zit de kracht van mijn fotografie!
Meer weten? Zie www.pragtplaatjes.nl

Websitefotografie Pragtplaatjes met logo

TOT SLOT MIJN 5 TIPS VOOR BETERE PORTRETFOTO’S:

  • Er verzorgd en uitgerust uitzien: kleding in orde, kapper 1 week van tevoren, geen zonverbranding
  • Vermijd: witte kleding, felle kleuren, drukke prints, laag decolleté, hoge kraag, schoudervulling
  • Welke uitstraling? Zoals je bent
  • Beste kant van je gezicht?
  • Kleine glimlach geeft open uitstraling (belangrijk voor je cv!)

​Tekst- en toegankelijkheidstips in je mailbox

​Wil je weten wanneer er een nieuwe blog online staat en tips over toegankelijke content in je mailbox? Schrijf je dan hieronder in voor mijn tekst- en toegankelijkheidstips.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *