Workshop alt-tekst en toegankelijke content
Onze maatschappij wordt steeds digitaler. Informatie is vaak op verschillende manieren te vinden. In tekst, video en afbeeldingen. Maar zijn die afbeeldingen wel zo toegankelijk voor iedereen?
Wist je dat zo’n 350.000 mensen in Nederland blind of slechtziend is? En een groot deel hiervan maakt gebruik van hulpmiddelen als voorleessoftware (screenreaders) en brailleleesregels om digitale informatie te kunnen lezen. Hiermee kan tekst gelezen worden. Maar hoe doe je dat dan met afbeeldingen?
Daarvoor is de alt-tekst bedacht. Je hebt het vakje ‘alt-tekst’ misschien al eens zien staan als je een afbeelding wilde toevoegen op social media of je website. Maar wat moet je daar nou mee? Of misschien vul je er alleen een aantal zoekwoorden in, omdat je hebt geleerd dat je de alt-tekst moet gebruiken voor je SEO. Maar een alt-tekst (voluit alternatieve tekst) is vooral bedoeld om een beschrijving van een afbeelding in te vullen.
Wil jij meer weten over wat alt-tekst is, waarom het zo belangrijk is om deze goed in te vullen en hoe je een goede beschrijving maakt van een afbeelding?
In mijn workshop ‘Maak je afbeeldingen zichtbaar voor iedereen’ vertel ik je hier meer over. Van het nut van de alt-tekst tot het schrijven van een goede alt-tekst en concrete voorbeelden. Ik deel mijn scherm met je om te laten zien hoe en waar je de alt-tekst invult, niet alleen op de website, maar juist ook op social media als Facebook, Instagram en LinkedIn.
Wie ben ik
Ik ben Marrit Postma en doordat ik slechtziend ben krijg ik niet altijd alle informatie mee. Vooral plaatjes, slecht contrast en slecht leesbare lettertypes zorgen ervoor dat ik informatie mis. Ik wil ook graag meedoen aan workshops en netwerkbijeenkomsten, blogs en e-books lezen en samenwerken met andere ondernemers. Maar als informatie niet leesbaar is, ben je mij kwijt. Daarom maak ik met mijn informatie en kennis de (ondernemers)wereld graag een stukje toegankelijker.
Een mooi voorbeeld
Een mooi voorbeeld van een bedrijf waarbij je niet meteen denkt aan toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden is een autoverhuurder. Je denkt vast “blinden en slechtzienden mogen of kunnen geen autorijden, dus waarom zou een autoverhuurder een toegankelijke website moeten hebben?” Terwijl blinden en slechtzienden vaak wel een auto kunnen huren voor iemand anders. Denk maar aan een slechtziende of blinde secretaresse die voor haar baas een auto moet regelen, een slechtziende moeder die meehelpt op de basisschool van haar kinderen en een bus moet regelen voor een schoolreisje of iemand die voor de vriendengroep het vervoer regelt voor een dagje of weekend weg.
Eerdere deelnemers ervaarden deze workshop al als nuttig en leerzaam.
Heel nuttig om van een ervaringsdeskundige te horen wat wél en niet werkt
Als fonds vinden we het belangrijk om voor iedereen toegankelijk te zijn, ook online. De workshop was heel nuttig omdat deze door een ervaringsdeskundige werd gegeven. Veel informatie is wel online te vinden, maar nu kon ik heel concrete vragen stellen aan de hand van praktijkvoorbeelden om te leren wat wél en niet werkt. Dat was voor mij de grootste meerwaarde van de workshop, dank Marrit!
Tevreden? Jazeker!
Behalve een vriendelijk en zeer toegankelijk persoon is Marrit bijzonder goed in het uitleggen van de noodzaak van alt-teksten en dus de noodzaak voor toegankelijke informatie voor iedereen. Ze gaf onze studenten (bachelor cultuur erfgoed) een online sessie waarbij ze inging op concrete toepassingen en ons ook meenam in de leefwereld van mensen met een visuele beperking. Tevreden? Jazeker!
Nu weet ik ook waarom alt-teksten zo belangrijk zijn!
Ik wist wel dat Alt teksten belangrijk zijn en ik heb zo ook altijd ingevuld. Maar na het volgen van de workshop van Marrit Postma weet ik ook waarom ze zo belangrijk zijn. Ik vind het ineens ook veel leuker om ze in te vullen en om de juiste woorden te zoeken. Wat nieuw voor mij was is de teksten invullen op Facebook en Instagram. Marrit heeft dit heel duidelijk uitgelegd.
Heldere uitleg van Marrit
Als webdesigner was ik al op de hoogte van het nut van alt-teksten op websites. En dan niet alleen voor Google, maar ook voor toegankelijkheid via schermlezers. Maar het was voor mij nieuw om te zien hoe je alt-teksten kan toevoegen op Facebook, Instagram en andere LinkedIn. De heldere uitleg van Marrit maakte het helemaal af.
Leerzaam en een eyeopener!
Leerzaam en eyeopener over ALT-tekst. Tot op dit moment niet gebruikt, nu had ik ook geen flauw idee wat daar dan moest komen staan ????. Met de workshop van Marrit snap ik nu wat de tekst is en wat het voor jouw website doet. Maar vooral voor ‘die specifieke lezer’. Heb je ook geen idee of hulp nodig? Schuif dan zeker aan bij een workshop van Marrit.
Zeer heldere uitleg
Dankzij deze workshop ben ik mij veel meer bewust van de reden waarom er ALT teksten zijn. Het is heel belangrijk om ze goed in te vullen en niet om beter gevonden te worden door Google, maar om niemand uit te sluiten! Marrit geeft zeer heldere uitleg en na het volgen van de workshop weet je precies hoe, waar en welke ALT teksten je zou moeten plaatsen.
Voor wie is deze workshop interessant?
- Zzp’ers/ondernemers die hun eigen website vullen met tekst en afbeeldingen en hun eigen marketing doen op social media
- Websitebeheerders
- Virtual assistenten die social mediakanalen beheren voor anderen en hun eigen marketing doen
- Communicatieprofessionals en marketeers (zelfstandig of werkzaam in een groter bedrijf)
- Groepen die meer willen leren over het toepassen van de alt-tekst en andere tips over content toegankelijk maken
En ook als jij regelmatig afbeeldingen plaatst op social media is deze workshop interessant voor jou.
Praktisch
De workshop is online via Zoom en duurt tussen de 3 kwartier en een uur. Ik houd van interactie en geef iedereen voldoende ruimte om vragen te stellen.
Jouw investering is 47,00 euro.
Meld je via onderstaand formulier aan voor een van de eerstvolgende workshops.
Op dit moment staat er geen nieuwe workshop op de planning, maar als je op de hoogte wilt worden gehouden van een nieuwe datum kun je dat ook laten weten via het formulier. Als je zelf een groep hebt waar ik de workshop aan mag geven, laat het me dan zeker ook weten.
Wil je deze workshop voor je eigen groep?
Heb jij een klas, netwerkgroep of online academie? Ik heb deze workshop ook voor klassen, netwerkgroepen en ondernemers met een online academie gegeven.
Heb je zelf een groep waar deze workshop interessant voor is? Neem dan contact met mij op voor een prijs op maat voor jouw groep. Samen bespreken we wat er aan bod komt in de workshop.