Ben je al een tijdje op zoek naar een online training waar je leert hoe je websiteteksten schrijft, SEO en zoekwoorden leert kennen en toepassen en van je website het middelpunt van je marketing te maken? Dan is de training Continu klanten uit je website van Rimke de Groot van Ik help jou online iets voor jou. Ik stapte in 2020 in de training en ben nog altijd heel enthousiast en neem regelmatig de lessen nog eens door om mijn eigen website te optimaliseren. In dit artikel vertel ik je meer over de online training en deel ik een aantal lessen met je die ik leerde.
Sinds het najaar van 2018 volg ik al online trainingen bij Rimke de Groot van Ik help jou online. In die tijd gaf ze nog heel breed trainingen over online marketing voor zelfstandig ondernemers, maar tegenwoordig focust Rimke zich vooral nog op de grote training over het schrijven van je websiteteksten en het vindbaar maken van je bedrijf op het internet. Dit is de training Continu klanten uit je website, die online staat sinds het voorjaar van 2020 en sinds die tijd zit ik ook in de nieuwe vorm van de academie van Ik help jou online. Voor het voorjaar van 2020 was de academie van Rimke vooral een membershipvorm waar je per jaar, kwartaal of maand betaalde, tegenwoordig betaal je voor de grote training en krijg je lifetime toegang tot de training, de bijbehorende Facebookgroep met andere leuke ondernemers die graag met je meedenken en krijg je ook het nieuwe bonusmateriaal dat na jouw instapmoment wordt gemaakt en aangeboden aan nieuwe deelnemers.
Wat ik leerde over SEO en schrijven voor het web
300 woorden
Een van de dingen die ik ook altijd meegeef aan mijn klanten is dat een tekst pas wordt opgepikt door Google en andere zoekmachines als deze minimaal 300 woorden heeft.
Optimaliseren en actualiseren
Je website blijft het goed doen in zoekmachines als hij actueel blijft. Denk hierbij aan regelmatig een tekst op je website plaatsen of aanpassen en informatie op je website actueel houden. Een agenda met evenementen van 5 jaar geleden is voor geen enkele bezoeker interessant, openingstijden van de afgelopen kerstperiode zijn vlak voor Pasen ook niet meer zo actueel.
Bloggen en monsterblogs
In de trainingen van Rimke heb ik veel geleerd over bloggen. Bloggen is goed voor je website omdat je, als je dit regelmatig doet, hiermee je website actueel houdt. Je kunt in blogs ook laten zien wat je zoal weet over je eigen vak. Zo kun je ook een monsterblog schrijven over een bepaald onderwerp waar jij veel over kunt vertellen. Monsterblogs worden ook wel bouwsteenartikelen of ‘pillar content’ genoemd. Het gaat om een lang artikel waarin je veel vertelt over een specifiek onderwerp en het van meerdere kanten belicht.
Een paar van mijn eigen monsterblogs zijn:
- Hoofdletters bij feestdagen
- Alt-tekst, wat is een goede en hoe schrijf je ‘m?
- Werkwoordspelling
- Hoe controleer ik een podcasttranscript
Tools voor zoekwoordenonderzoek
Van Rimke leerde ik veel tools voor het uitzoeken van zoekwoorden en het vergelijken van zoektermen. Zo leerde ik Ubersuggest kennen, waar je 3 woorden of websites kunt bekijken per dag als je geen betaald account hebt. Zelf ben ik vooral fan van Google Trends, waar je meerdere woorden of termen met elkaar kunt vergelijken en ook kunt zien of woorden in bepaalde delen van het land meer of minder worden opgezocht.
Nieuwsbrieven
Verder leerde ik ook veel over het in contact blijven met je websitebezoekers door mails te sturen. Meestal hebben we het dan over nieuwsbrieven, maar het woord nieuwsbrief klinkt vaak als een niet zo interessante mail met veel nieuwtjes over een bedrijf die ons niet interesseren. Zelf heb ik het daarom vaker over mails met tekst- en taaltips. 😉
Gratis online training Google-bootcamp
De training Continu klanten uit je website gaat nog maar een paar keer per jaar open voor nieuwe deelnemers. Vlak voor zo’n nieuw ‘instapmoment’ houdt Rimke meestal een gratis bootcamp, een online training waarin je al kennis kunt maken met Rimke, haar manier van training geven en je leert alle basisdingen over SEO, zoekwoorden en webteksten schrijven. Als je interesse gewekt is voor de grote training raad ik je dan ook zeker aan om eerst de gratis bootcamp, bestaande uit 3 online workshops, te volgen. Zelf doe ik regelmatig ook nog een keer mee om mijn kennis weer even op te frissen en op nieuwe ideeën voor mijn eigen website te komen.
Continu klanten uit je website
De basistraining
Na een goede start met de basis: wie je websitebezoeker is en hoe je goede zoekwoorden vindt voor je eigen website, ga je aan de slag met je eigen webpagina’s. Je begint met een sterke homepagina en gaat daarna aan de slag met een over mij-pagina zodat je websitebezoeker jou ook leert kennen. Hierna leer je hoe je goede aanbodpagina’s schrijft zodat je websitebezoeker bij jou gaat kopen. In deze module staan ook specifieke lessen voor webshops, aanbod dat vooral een probleem oplost en aanbod dat vooral voor het plezier is.
Na deze modules (0 t/m 3) staat de basis van je website. In module 4 leer je meer over monsterblogs. Zelf heb ik de module over monsterblogs pas echt uitgebreid doorgenomen toen ik aan de slag ging met uitgebreidere blogartikelen. Zo kun je de training altijd toepassen op de manier waarop jij er iets aan hebt. In module 5 leer je dan weer meer over de basis van bloggen en hoe je hier zoekwoorden in kunt verwerken.
In module 6 leer je dan hoe je een cadeautje kunt maken dat websitebezoekers kunnen aanvragen en waarmee ze zich op je nieuwsbrief kunnen inschrijven. Over die nieuwsbrieven leer je dan weer in module 7. Zo leer je hoe je interessante nieuwsbrieven schrijft waarin je ook af en toe je aanbod onder de aandacht brengt.
Bonusmodules
Na deze basismodules zijn er nog een aantal bonusmodules over Google Mijn Bedrijf, leren en verbeteren (denk aan het blijven optimaliseren) en funnels maken (mailseries waardoor mensen kennis met je kunnen maken).
Andere bonussen
Als nieuwe deelnemer aan de training krijg je vaak ook een aantal bonussen, waaronder een 6-weekse Website bootcamp waarbij elke week in een online workshop een onderdeel van je website wordt uitgelicht door Rimke. Je krijgt tips en tricks om met dat onderdeel aan de slag te gaan en aan het eind van de week zijn er feedbacksessies waarvoor je jouw uitgewerkte pagina kunt aanleveren.
Er komen regelmatig nieuwe bonussen bij een nieuw ‘instapmoment’ van de training, dus kijk voor de actuele bonussen bij de training wanneer deze open is op deze pagina.
Een netwerk van diverse ondernemers
Een van de andere leuke bijkomstigheden van de trainingen bij Rimke is de Facebookgroep met deelnemers. Er doen verschillende ondernemers mee aan de trainingen van Rimke en daardoor kom je verschillende invalshoeken op het ondernemerschap en websites tegen. Je leert veel van elkaar en er wordt ook erg met elkaar meegeleefd in de groep. Zo is er elke maandag een bericht waaronder je je belangrijkste doel van die week kunt delen en elke vrijdag een bericht waar je je successen (klein en groot) kunt delen. Op vrijdag is er ook in deze groep een live vragenuurtje, wat 1 keer per maand wordt vervangen door een vragenuurtje via Zoom waar je de andere deelnemers ook kunt zien en spreken.
Dankzij de trainingen van Rimke heb ik al verschillende leuke ondernemers ontmoet en ook buiten de zoom-sessies van de trainingen om gesproken. Ik leerde de webbouwer die mijn website nu onderhoudt kennen via de trainingen van Rimke en ben ook zo in contact gekomen met een vormgeefster die e-books in toegankelijke pdf’s ontwerpt. En ook veel van de andere deelnemers leerden weer veel van mijn eigen blogs over alt-tekst en digitale toegankelijkheid. Een leuke wisselwerking en het is altijd fijn om feedback te kunnen vragen aan de anderen in de groep.
Ik ben affiliate van Ik help jou online en de links in dit artikel zijn dan ook affiliate links. Dit betekent dat ik een commissie krijg als jij via deze links iets koopt bij Ik help jou online. Je betaalt hier niets extra’s voor.
0 reacties