Is je website klaar? Je kent het vast, je hebt een tijd lang aan je website gewerkt en bent heel blij, want je website is af! Maar klopt dat wel? Is je website wel echt af als hij online staat? Of moet je nog meer aan je website (blijven) doen? Ik geef je in dit blog vijf redenen waarom je website nog niet klaar is als hij eenmaal online staat.
Wanneer is een website af?
De meeste mensen denken dat een website af is wanneer hij online staat. Dan heb je teksten geschreven, foto’s aangeleverd en heeft een webbouwer de website vormgegeven en online gezet. Toch is de website dan vaak nog niet klaar. Eigenlijk begin je nu pas echt met het werken aan je website en vooral de vindbaarheid van je website.
1. Je bedrijf en website blijven in ontwikkeling
Als ondernemer blijf je je ontwikkelen en je bedrijf ontwikkelt met jou mee. Soms pas je je aanbod aan, verandert je ideale klant of kloppen de teksten die je eens hebt geschreven niet meer met hoe je nu in het leven staat. Daarom is het goed om je website regelmatig te bekijken en aan te passen als je iets hebt veranderd in je aanbod.
Zelf ben ik bijvoorbeeld begonnen als tekstschrijver, maar heb ik me ontwikkelt tot tekstcorrector, waardoor mijn aanbod ook veranderde. Ook heb ik door de tijd heen mijn teksten steeds passender bij mijzelf en mijn klanten kunnen schrijven. In de afgelopen jaren kreeg ik ook klantrecensies en nieuw portfoliomateriaal dat ik kon toevoegen op mijn website.
2. Google houdt van actuele websites
Als je website klaar is kan hij opgepikt worden door Google. Maar wist je al dat Google houdt van websites die actueel worden gehouden? Dit betekent dat websites waar regelmatig iets op wordt aangepast of waar regelmatig nieuwe content, zoals blogs, op verschijnt beter scoren in Google dan websites die niet meer worden bijgewerkt.
Bij SEO (ook wel bekend als zoekwoordoptimalisatie) gaat het daarom ook over het optimaliseren van je website. Je bent daarmee dus altijd bezig met het nog beter vindbaar maken van je website. Alleen al hierom is het goed om elke pagina van je website eens in de zoveel tijd na te lopen en bij te werken met zoekwoorden die beter passen. Na het aanpassen van je pagina kun je dan kijken of je pagina het beter gaat doen in de zoekresultaten. Hiervoor is het handig om Google Analytics te koppelen me tje website en hier regelmatig te kijken hoe je webpagina’s het doen.
3. Mensen lezen graag informatie die up-to-date is
Als ik op een website kom waar vooral evenementen in de agenda staan die al in 2019 waren haak ik best snel weer af. En ook wanneer ik kan zien dat er wel af en toe blogs zijn geplaatst, maar dat ook al een tijd niet meer gedaan is klik ik de site vaak weer weg. Probeer daarom evenementen die geweest zijn weer offline te halen en de agenda op je website up-to-date te houden.
Zo zijn er meer gegevens die kunnen wijzigen. Denk aan je adres bij een verhuizing, je telefoonnummer of bankrekeningnummer als die wijzigt. Of misschien heb je je leeftijd of de leeftijd van je kinderen genoemd op je over-pagina en moet je die elk jaar even bijwerken na een verjaardag. Of je noemt ergens op je website getallen zoals aantallen klanten die je geholpen hebt of het aantal mensen dat zich al heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief of je e-book heeft gedownload. Dit aantal verandert vast ook in de loop der tijd en moet ook bijgehouden worden.
4. Je website moet snel en veilig blijven
Mensen komen graag op websites die snel laden en veilig zijn en ook Google neemt deze elementen mee in het ranken van websites. Zorg dus dat jij of iemand anders die je website onderhoudt dit in de gaten houdt. Zelf heb ik dit uitbesteed.
5. Een terugkerende websitebezoeker kan een klant worden
Met een website waar niet veel nieuws gebeurt krijg je niet snel terugkerende bezoekers. Mensen hebben tegenwoordig meerdere momenten nodig dat ze je tegenkomen voordat ze iets bij je kopen. Dat kan zijn doordat ze je op social media hebben gezien, een podcast luisteren, een blog van je lezen of een nieuwsbrief van je krijgen. Als iemand via Google op je website terechtkomt is het goed om in contact te kunnen blijven om van deze lezer een terugkerende bezoeker te maken. Misschien wordt deze websitebezoeker dan na een aantal keer een klant.
Een goede tip hierbij is dus om blogs te schrijven en een nieuwsbrief te versturen zodat mensen op de hoogte kunnen blijven wanneer er nieuwe blogs online staan. Zet in je nieuwsbrief dan een link naar de blog, zodat iemand terugkeert op je website. Onderaan je blog kun je dan weer doorverwijzen naar een andere pagina op je website, bijvoorbeeld een aanbodpagina. Zo worden lezers weer op je aanbod gewezen en kopen ze uiteindelijk iets bij je.
Tips om je website te blijven optimaliseren
- Houd de snelheid en veiligheid van je website in de gaten
- Houd je positie in Google in de gaten met Google Analytics en probeer pagina’s die het al redelijk goed doen te optimaliseren voor nog betere resultaten
- Schrijf blogs om je website actueel te houden
- Zorg dat je websitebezoekers terugkeren door bijvoorbeeld een nieuwsbrief
- Check je website regelmatig op gegevens die gewijzigd zijn en pas deze aan
Continu klanten uit je website
Wil jij aan de slag met het aanpassen van je website? Dan is de online training van Rimke de Groot van Ik help jou online iets voor jou. Zelf volg ik al sinds oktober 2018 trainingen bij Rimke over online marketing. Ze legt op een makkelijke manier uit hoe marketing werkt, zodat je als ondernemer met een klein bedrijf prima zelf je marketing kunt uitvoeren. Ik heb van Rimke meer geleerd over marketing dan uit de boeken die ik kreeg tijdens mijn eerste jaar HBO Communicatie. Ze legt marketing uit zonder al te veel Engelse en technische termen, waardoor het makkelijk wordt om te begrijpen.
Meer dan een SEO-cursus
Al een aantal jaren gaf Rimke een training scoren in Google, maar sinds 2020 heeft ze deze training uitgebreid tot een grote training waarin het schrijven van websiteteksten, SEO en het schrijven van nieuwsbrieven gecombineerd wordt. Alles om klanten uit je website te kunnen halen. Je leert door de hele training heen hoe je zoekwoorden kunt gebruiken en verwerken in je teksten. Door de laagdrempelige manier van uitleggen die Rimke gebruikt kun je alles meteen toepassen.
Bij de trainingen van Rimke is een leuke community van ondernemers die elkaar altijd verder willen helpen. In de Facebookgroep kun je altijd je vragen stellen en elkaar om feedback vragen op websiteteksten. Ook de wekelijkse vragenuurtjes van Rimke zijn altijd leuk, waarvan er ook een keer per maand eentje is via Zoom, waar je elkaar ook even spreekt (de andere vragenuurtjes zijn via Facebook live). Ook als je zelf niks te vragen hebt steek je vaak iets op van de vragen van anderen.
De training Continu klanten uit je website staat een aantal keer per jaar open voor nieuwe deelnemers. Zelf zet ik soms de mailserie waarin de links naar de lessen worden verstuurd ook weer aan als er een nieuwe groep start om mijn eigen websiteteksten na te lopen en te kijken wat ik nog meer kan verbeteren. Op deze pagina vind je alle informatie over de training en daar kun je je ook aanmelden als de training openstaat. Je leest er alles over de modules waar de training uit bestaat en welke bonusmodules je krijgt bij de training. Als de training openstaat voor nieuwe deelnemers zijn er vaak nog extra bonussen.
0 reacties