3 redenen waarom bloggen goed is voor je website en bedrijf

door | 18-06-2021 | 3 reacties

Marrit achter bureau met laptop

Blog je al op je bedrijfswebsite? Zoiets als ik nu dus doe hier? Als tekstcorrector controleer ik regelmatig blogs voor klanten die bloggen op hun zakelijke website, maar ik controleer ook regelmatig websites waar verder geen blogs worden geplaatst. Uit ervaring kan ik zeggen dat blogs je website en je bedrijf veel kunnen opleveren. In dit blog geef ik je 3 redenen waarom bloggen goed is voor je bedrijfswebsite en tips om aan de slag te gaan.

Wat is een blog?

Een blog is een artikel dat je op een website schrijft. Veel blogs waren eerder een soort dagboek of berichten om te laten weten hoe het met de blogger ging. Tegenwoordig heb je ook veel zakelijke blogs, zoals grote websites met veel artikelen in een bepaald vakgebied en de blogpagina zoals ik hem op deze website heb. Als je een WordPress-website hebt kun je aan de achterkant bij het tabblad berichten makkelijk blogs maken en publiceren.

Lees ook de taaltip ‘Is het de blog of het blog’

Er zijn meerdere redenen waarom bloggen goed is voor je website en daarmee ook voor je bedrijf. Ik licht er hier 3 uit waarmee ik hoop jou ook aan te sporen om te gaan bloggen als je dat nog niet doet.

Bloggen is goed voor je SEO en vindbaarheid

Als je blogs schrijft kun je daarin zoekwoorden verwerken. Met elk blogbericht afzonderlijk kun je dan weer goed gevonden worden in Google en andere zoekmachines. Je kunt dit heel slim aanpakken door onderdelen van je werk in blogs uit te lichten waarop je goed gevonden wilt worden. Zo zou ik aparte blogs kunnen schrijven over mijn werkwijze bij het schrijven van teksten als tekstschrijver of juist weer over mijn werkwijze bij tekstcorrecties of redactieklussen. Bij SEO is het ook goed om te denken aan een vraag die je kunt beantwoorden in je blog. Mijn taaltips zijn daar een goed voorbeeld van, daarin verwerk ik een vraag en in het artikel vind je het antwoord op die vraag. Mijn taaltips worden ook heel goed gevonden in Google en leveren me eigenlijk door het hele jaar heen websitebezoekers op.

Je blog is een kennismakingspunt met jou voor jouw potentiële klant

Deze sluit aan bij de vorige reden, want als iemand via Google op jouw website terechtkomt kan het een eerste kennismakingspunt zijn van die websitebezoeker. Zoals je op een netwerkbijeenkomst iemand tegenkomt en daarmee kennismaakt is je blog ook een kennismakingsgesprek tussen jou en je websitebezoeker. Zelf lees ik ook graag blogs van ondernemers om te kijken of ik een klik voel met die ondernemer en er later eventueel iets van wil kopen. Hierop aansluitend kan het handig zijn om een nieuwsbrief te hebben en een link naar je blog te delen in je nieuwsbrief. Via nieuwsbrieven van andere ondernemers blijf ik vaak ook op de hoogte van nieuwe blogartikelen.

Het levert je extra content op voor andere kanalen

Veel informatie die je deelt in blogs kun je ook delen op social media en in een nieuwsbrief. Zo gebruik ik de tips die ik in de blogs met taaltips deel ook voor Facebook- en LinkedIn-berichten. Daarnaast schrijf ik in de week dat ik een nieuwe blog plaats ook een nieuwsbrief die bij de blog past. Ik schrijf in mijn nieuwsbrief vaak een kort stukje uit de blog en verwijs dan met een link door. Ook de link naar blogs kun je zo delen op social media met een korte inleiding. Denk er ook aan dat je blogs vaker weer eens kunt delen op je social media en ook de tips die je deelt in blogs kun je vaker weer delen. Je krijgt op social media ook weer nieuwe volgers die je content nog niet eerder gezien hebben en misschien nog wel iets hebben aan je tips en blogs.

Training Schrijf blogs die klanten bereiken

Wil jij meer leren over het schrijven van blogs en hoe je hier zoekwoorden in kunt verwerken? Dan is de training Schrijf blogs die klanten bereiken van Rimke de Groot van Ik help jou online iets voor je. In deze blogtraining leer je hoe je onderwerpen vindt voor blogs, hoe je je blog klaar maakt voor publicatie en hoe je zoekwoorden vindt voor in je blog en deze goed verwerkt zodat jouw blog goed gevonden wordt. Het is een korte training met 3 workshops over deze onderwerpen en bij elke workshop een leuke bonus die erop aansluit.

Zelf heb ik de online training ook gevolgd, ook al blogde ik al langere tijd op mijn website. Het is een training waar je als je net begint met bloggen veel kunt leren om te starten. In dat geval zou ik zeker de workshops een keer per kwartaal nog eens doornemen om te kijken hoe je je ontwikkelt in die tijd. Zelf herhaal ik ook nog regelmatig lessen uit trainingen van Rimke. Ik zie toch elke keer weer nieuwe dingen waar ik nog iets mee kan. Daarom is deze training ook zeker een goede aanvulling als je al blogt op je website en daarmee nog beter gevonden wilt worden. Zelf werd ik door de workshops weer even herinnerd aan het bestaan van Google Trends, waarmee je zoektermen met elkaar kunt vergelijken.

Begeleiding en vragenuurtjes

Bij de trainingen van Rimke is altijd goede begeleiding, zoals een Facebookgroep met een leuke community met ondernemers die elkaar verder willen helpen. Hier kun je altijd vragen stellen en stelt Rimke zelf ook vragen om je stok achter de deur te zijn bij het schrijven van blogs. Zo is er op maandag de vraag of je deze week met een blog bezig gaat en op vrijdag een succesmomentje om je blogsucces van die week te delen. Naast deze stok achter de deur is er ook een maandelijkse bloguitdaging en elke maand een vragenuurtje via Zoom waar je andere deelnemers spreekt en alleen al van elkaars vragen veel kunt leren, maar ook kunt vragen om even mee te denken over je blogonderwerp of titel.

Zie ik je ook in de Website Succes Community en een vragenuurtje bij de training binnenkort? Alle onderdelen van de training, bonussen, meer informatie en hoe je je kunt aanmelden lees je hier.

​Tekst- en toegankelijkheidstips in je mailbox

​Wil je weten wanneer er een nieuwe blog online staat en tips over toegankelijke content in je mailbox? Schrijf je dan hieronder in voor mijn tekst- en toegankelijkheidstips.

3 Reacties

  1. Brandfirm

    Mooie blog over het maken van blogs en wat daarvan de invloed is op SEO, bedankt voor deze duidelijke blog!

    Antwoord
  2. jacob blom

    Hallo ik heb een vraag we hebben al een website en we overwegen om een externe Blogsite op te zetten – die dan de webiste gaat ondersteunen
    is dit net zo goed als het hebben van een Blog intern in je website ??
    hoor graag van je
    met groet
    Jacob

    Antwoord
    • Marrit Postma

      Hoi Jacob,

      Ik zou zelf kiezen voor een blogpagina op de website. Als je dan goed gevonden wordt in Google of andere zoekmachines met je blogs, zijn mensen meteen op de site en kunnen ze ook verder klikken. Bij een aparte blogsite moet je er zelf meer aan doen om mensen ook nog naar je eigen website te krijgen.

      Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *