Digitale toegankelijkheid voor ondernemers en contentmakers
Digitale toegankelijkheid simpel inzetten als ondernemer
We leven in een tijd en een maatschappij waarin iedereen mee mag en wil doen. We proberen met zijn allen wat inclusiever te zijn, maar is onze informatie dat wel altijd? Want als iedereen mee mag doen, dan is het wel zo fijn als je informatie ook bereikbaar en bruikbaar is.
Waarschijnlijk ga je er altijd gewoon vanuit dat iedereen alles wat je online zet goed kan lezen en begrijpen. Helaas is dat niet zo, want veel speciale lettertypes of kleurencombinaties zijn niet goed te zien voor mensen met een visuele beperking. Audio bij je video of in een podcast is niet altijd even goed te horen en verstaan voor mensen die slechthorend of doof zijn.
In Nederland zijn zo’n 350.000 mensen blind of slechtziend en zo’n 1,5 miljoen mensen zijn doof of slechthorend. Al deze mensen willen ook graag toegang tot informatie en mee kunnen doen. Ze staan midden in het leven, doen boodschappen, gaan uit, sporten, werken in een bedrijf of zijn ondernemer.
En zo midden in het leven is iemand met een beperking ook een potentiële klant van jou. Als ondernemer en contentmaker heb jij dus ook iets aan toegankelijke content. Met jouw berichten op het internet wil je immers klanten trekken. En als die informatie toegankelijk is bereik je weer meer potentiële klanten.
Informatie toegankelijk maken is soms makkelijker dan je denkt. Beschrijf eens afbeeldingen, schrijf begrijpelijke teksten en maak een tekstversie van je podcast of video. Ik leg je graag uit hoe jij als ondernemer en contentmaker toegankelijke content simpel kunt inzetten zodat iedereen begrijpt wat jij de wereld wil vertellen.
Wil je eerst meer lezen of horen over digitale toegankelijkheid, wat dat nou is en hoe je dat voor verschillende mensen kunt toepassen?
Lees dan mijn blogs over digitale toegankelijkheid en toegankelijke content.
Of luister naar mijn podcast Contentprikkels, waarin ik in gesprek ga met anderen over toegankelijkheid.
Wie ben ik?
Dit ben ik:
Ik ben Marrit Postma en doordat ik slechtziend ben krijg ik niet altijd alle informatie mee. Vooral plaatjes, slecht contrast en slecht leesbare lettertypes zorgen ervoor dat ik informatie mis. Ik wil ook graag meedoen aan workshops en netwerkbijeenkomsten, blogs en e-books lezen en samenwerken met andere ondernemers. Maar als informatie niet leesbaar is, ben je mij kwijt. Daarom maak ik met mijn informatie en kennis de (ondernemers)wereld graag een stukje toegankelijker.
Dus wil jij ook graag toegankelijke content maken? Dan help ik je graag verder.
Workshops & online sessies over alt-tekst en toegankelijke content
Leer in een online kennissessie of workshop wat toegankelijke content is en hoe je zelf je alt-teksten bedenkt en invult bij je afbeeldingen.
Na deze workshop weet je wat je kunt invullen bij alt-teksten en hoe je dat doe top social media, in een nieuwsbrief en op je website. Ook leer je wat je nog meer wel en niet kan doen om je content toegankelijk(er) te maken en houden.
Meld je aan voor een van de workshops voor open inschrijving of regel zelf een groep en boek mij voor de (online) sessie.
Brainstormen over jouw content
Wil je liever 1-op-1 met mij sparren over jouw content en hoe je die toegankelijk(er) kunt maken? Plan dan een brainstormsessie in en ga samen met mij aan de slag met je eigen content.
Tijdens een sessie van 1 tot 1,5 uur kijken we naar de content die je zoal maakt, zoals berichten op social media, nieuwsbrieven, afbeeldingen, je website en kun je vragen stellen over digitale toegankelijkheid, wat er beter kan en wat er al goed gaat.
Je investering in een 1-op-1 sessie met mij via Zoom is 97 euro.
Spreken over slechtziend zijn en ontoegankelijke informatie
Ik deel graag mijn eigen ervaringen met (on)toegankelijke informatie en hoe ik als slechtziende ondernemer midden in het leven sta. Zoek je iemand die kan vertellen over slechtziend zijn, (on)toegankelijke content en communicatie? Neem contact met mij op en we bespreken de mogelijkheden.